Podsumowanie II mobilności projektu
Zakończyła się mobilność drugiej grupy projektu „Rozwój zawodowy na europejskich praktykach”, nr 2020-1-PL01-KA102-078827, realizowanego na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe, w ramach którego 80 uczniów Zespołu Szkół im. Jadwigi Grodzkiej w Łęczycy wyjedzie na staż do Grecji. II mobilność liczyła 40 uczniów oraz 4 opiekunów i została zrealizowana w październiku 2021 roku.
W ramach II mobilności wsparciem zostało objętych 40 uczniów, uczących się w zawodach Technik informatyki, Technik ekonomii, Technik fotografii i multimediów. Uczniowie odbyli 2 tygodnie zajęć praktycznych oraz zrealizowali program kulturowy, w ramach którego odwiedzili miasteczko Litochoro na skraju Olimpu i Wąwóz Enipeas. Po wąwozie poruszali się wciąż działającym akweduktem wybudowanym na jednej z jego stromych, skalnych ścian. Finałem spaceru był niewielki wodospad oraz dwa zielono-niebieskie jeziorka. W kolejnej przerwie od praktyk nasi podopieczni mieli okazję zetknąć się z religią dominującą w Grecji – prawosławiem, w najbardziej niesamowitym miejscu jakim są Meteory. Miejscem, gdzie klasztory mnichów są zawieszone między niebem a ziemią. Gwoździem programu była wizyta w Meteorach – miejscu, gdzie w XVI wieku greccy kapłani wybudowali klasztory. Zwiedzając jeden z nich dowiedzieli się, dlaczego zostały wzniesione tak wysoko w górach, kto był ich założycielem oraz jak wygląda życie codzienne w takim klasztorze. Młodzież zatrzymała się na licznych punktach widokowych, gdzie wszyscy mieli czas na prywatne sesje fotograficzne.
Uczniom udało się jeszcze znaleźć chwile na odwiedziny uroczego, maleńkiego miasteczka na zboczach Olimpu – Paleos Panteleimonas. Ponadto mieli okazję popłynąć w rejs statkiem, aby zobaczyć malownicze wysepki Grecji i poznać wyspiarską kulturę tego kraju. Uczniowie z kierunku Technik Informatyk zajęli się administrowaniem siecią komputerową, instalacją switcha zarządzalnego, serwisowaniem oprogramowania, instalacją drukarki sieciowej, a także konfiguracją ruterów. Nie zabrakło także spotkań i rozmów z ekspertami i mentorami, wspierających proces kształcenia i szkolenia zawodowego. Praktykanci zaznajomili się także z instalacją i konfiguracją platformy Linux do pracy w sieci.
Praktykanci kształcący się na kierunku Technik Ekonomista uczyli się przygotowywać deklaracje VAT, ZUS i raportów magazynowych, tworzyli bazy danych. Zapoznali się z pracą w dziale księgowości, magazynie, obsługą interesanta i obiegiem dokumentacji. Dowiedzieli się jak przechowywać i archiwizować dokumenty biurowe.
Z kolei uczniowie z kierunku Technik fotografii i multimediów mieli okazję między innymi: określać właściwości obrazu zarejestrowanego techniką cyfrową, wykonywać fotomontażu komputerowego, wybierać między skanowaniem i reprodukcją przy pomocy aparatu cyfrowego klasyfikować analogowe aparaty fotograficzne według rodzaju konstrukcji, opisywać powiększalniki fotograficzne, posługiwać się akcesoriami fotograficznymi, miernikiem temperatury barwowej oraz światłomierzem w trybie pomiaru światła padającego, pomiaru inteligentnego, pomiaru punktowego na tony i na cienie, stosować filtr konwersyjny.
Zwieńczeniem praktyk naszych uczniów było powtórzenie wszystkich najważniejszych informacji, przedyskutowanie i przeanalizowanie wniosków z ekspertami i mentorami.
Program stażowy zakończył się uroczystym zakończeniem z wręczeniem zaświadczeń i certyfikatów. Praktyki w Grecji łączyły przyjemne z pożytecznym i z pewnością na długą zostaną we wspomnieniach każdego z uczniów.